Bij de buurman is het gras niet altijd groener

LinkedIn in Silicon Valley
1
feb

Bij de buurman is het gras niet altijd groener

Ons bezoek aan LinkedIn was geweldig, daar kon ik mee thuiskomen in Nederland! LinkedIn is voor iedereen een begrip. Bijna iedereen werkt er mee. en we werken er bijna allemaal mee. Tegelijkertijd staat LinkedIn voor een groot aantal uitdagingen.

LinkedIn moet namelijk continue vooruit en voorop lopen om andere grote spelers in Silicon Valley voor te blijven. Dat begon met het bemachtigen van het kantoor waar ze nu zitten in hartje San Francisco. Google wilde zich namelijk ook hier vestigen. De gemeente van San Francisco stelt aan alle bedrijven, die zich willen vestigen, de eis om algemene ruimte te reserveren voor de gemeenschap om elkaar te ontmoeten, even uit te rusten of te verblijven. LinkedIn wist via-via hoeveel ruimte Google ging bieden en is daar boven gaan zitten. Dat heeft ze een toplocatie opgeleverd waar ze hun werknemers alle faciliteiten bieden. Van fitness en sportactiviteiten tot barrista’s in de coffeelounge en een geweldig restaurant. De perfecte werkplaats voor de Millenial.

De strijd om de Millennials is echter enorm. De gemiddelde Millennial blijft 1 jaar en 2 maanden gebonden aan een bedrijf en vervolgt zijn pad daarna weer. Zij zoeken blijkbaar een leven lang leren en mogelijkheden om zich te ontwikkelen. Voor een grote organisatie als LinkedIn is het ook een uitdaging om de eigen mensen mee te nemen in de organisatieontwikkelingen, omdat het erg hard gaat.

We kregen een kijken in het ‘learning’ platform van LinkedIn; Lynda. LinkedIn wil iedereen ter wereld een economisch perspectief bieden. Ontwikkelen en leren horen daarbij. Met 2 nieuwe leden per seconde is LinkedIn nog steeds het leidende platform op dat gebied. Tegelijkertijd is het een uitdaging voor LinkedIn om met die nieuwe productontwikkeling snel, maar ook goed op de markt te komen. Ze denken in mijn ogen nog erg traditioneel en ontwikkelen alle content zelf en zien niet veel in een open source omgeving. Vanuit kwaliteitsoogpunt begrijpelijk, maar tegelijkertijd is er tegenwoordig zoveel content om te leren op allerlei kanalen te vinden, dat ze wel iets extra’s moeten bieden. Ook het ‘verhaal’ van LinkedIn mag voor mij prominenter en zichtbaarder worden gemaakt. Economische kansen bieden aan iedereen waar ook ter wereld is natuurlijke een geweldige positionering en enorm geschikt voor storytelling die raakt. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe LinkedIn zich hierin verder ontwikkelt. Want het zijn van een grote reus wil nog lang niet alles zeggen. Focus on what matters is voor hen een belangrijke quote die pontificaal stond geprojecteerd op de muur. Ik hoop dat ze de focus op de goede dingen leggen. 

Een learning platform in onze branche op de schaal zoals LinkedIn dit aanbiedt, is er nog niet. Wij willen dit vanuit Spelbepalers.nl graag bieden. Hiervoor zie ik veel mogelijkheden. Kwalitatief goede content zoals LinkedIn dit zelf biedt, maar ook aangevuld met lokale content en inspiratie vanuit andere branches volgens het open source principe. Dat biedt mogelijkheden voor de toekomst. Misschien ontstaat er op bepaalde onderdelen wel ooit een samenwerking met Lynda afdeling Nederland!

Leave a Reply