Het merk ik

Het merk ik - Ben Bizzie
14
feb

Het merk ik

Denk eens aan je favoriete merk (easy voor mij: Apple!) en dan aan iemand waar je fan van bent (Barack Obama). Ik hoor je denken: wat heeft dit met elkaar te maken? Maar zij hebben meer gemeen dan je denkt. Vaak zonder het in de gaten te hebben, is een persoon ook een merk. Wat voor merk ben jij?

Een sterk merk

Als ik zeg ‘een gele M’, denk jij: McDonald’s. Een voorbeeld van een sterk herkenbaar merk. Wie wil dat nu niet? En bij ‘cola’ komt Coca-Cola of Pepsi meteen naar boven. Deze merken zitten in je bovenkamer; in ‘the top of mind’. Natuurlijk, zij timmerden jaren aan de weg om hun merken te branden en versterken en dat gaat niet zonder slag of stoot. McDonald’s ligt bijvoorbeeld regelmatig onder vuur omdat ze ongezond eten promoten. Ze proberen het beeld van mensen te veranderen door een gezonder assortiment aan te bieden. En niet voor niets is het rood in het logo aangepast naar groen.

Maar wat maakt een merk sterk? Het begint met het hebben en vooral uiten van wat het merk onderscheidend of uniek maakt. Wat heb jij wat iemand anders niet heeft? Dat kun je vangen in je ‘ste’. Ben je de snelste, de gekste of de goedkoopste? Als je dat waarmaakt, dan mag je dat claimen. Disney is daarin mijn voorbeeld: het is met recht de gelukkigste plek op aarde. Daarnaast moet je natuurlijk met jouw merk voorzien in een behoefte van mensen. Door een probleem op te lossen, maak je het merk relevant en misschien zelfs noodzakelijk voor mensen (“ik heb nieuwe schoenen nodig”). Maar bovenal door een merk een verhaal te laten vertellen, wat mensen raakt en tot de verbeelding spreekt. Waar mensen bij willen horen (“ik moet die nieuwe Nikes hebben!”). Zoals Ben Bizzie.

Ben Bizzie steelt de show

We kijken verlekkerd naar de grote merken om ons heen. Misschien onhaalbaar voor lokale organisaties of verenigingen, maar iedereen kan een merk creëren. Neem nou onze Ben Bizzie. Wat ooit begon als een simpel character gekoppeld aan naschoolse activiteiten is uitgegroeid tot hét beweegmaatje van kinderen. Hij steelt steeds vaker de show en weet bij kinderen een lach op het gezicht te toveren. Hoe dat kan? Overal waar Ben Bizzie komt, hebben kids veel plezier. Ben Bizzie staat gelijk aan plezier. Hij is onderdeel van het leven van kinderen, op school, maar ook na school of bij de lokale vereniging. Hij creëert een community waar kinderen graag bij horen. Hij heeft al zijn eigen gezondheidsboek, beweegroute en zijn merchandise lijn groeit. Wie weet is hij ooit de ster in zijn eigen tv-programma!

Het merk ik

Oke, jij bent niet Ben Bizzie. Maar ook jij en ik zijn een merk, een heel sterk merk. Want zoals jij is er geen ander. Je onderscheidt jezelf ten opzichte van anderen door je persoonlijkheid, kennis en ervaring. Je bent behulpzaam of zorgt altijd voor een oplossing. Je bent bovendien het gezicht van een organisatie of vereniging. Neem nou onze beweegcoaches. Stuk voor stuk betrokken en enthousiaste jonge mensen. Zij zijn onze grootste ambassadeurs, die elke dag zorgen voor veel beweging en vooral plezier. Dat maakt dat onze beweegcoaches steeds vaker zelf voor de camera staan en video’s opnemen of vol trots ervaringen delen, altijd op een manier die bij hen past; oprecht en persoonlijk. En net als de beweegcoaches dat voor ons zijn, ben jij jouw sterkste marketingtool. Daar kan geen duurbetaalde advertentie tegenop!

Tips voor een sterk merk

En hoe kun je nu zorgen voor een sterk merk? Pas onderstaande tips toe:

  1. Waarom is jouw merk op aarde? Omschrijf de why van jouw merk in een krachtige visie
  2. Zorg voor een sterk beeldmerk, goede naam en pakkende payoff wat in een oogopslag laat zien wie je bent en waar je voor staat
  3. Hou het simpel en herkenbaar en zorg voor herhaling van de boodschap en de weergave van het merk. Verander niet te vaak!
  4. Maak verwachtingen waar. Doe wat je belooft en overtref de verwachtingen van mensen, succes gegarandeerd!
  5. Gebruik storytelling om het merk te laden en zichtbaar te maken waar het merk voor staat. Gebruik daarbij ook beeld en video.

Meer weten over merken en positionering? Neem contact met me op via elvera@negen.nl.

Leave a Reply