Hoi, ik ben fan!

Blog 1 fan per dag
27
feb

Hoi, ik ben fan!

Vroeger, in mijn tienerjaren (the nineties), was het easy. Je was fan van de Backstreet Boys óf de Spice Girls. Ik koos de girlpower. Van plakplaatjes tot posters aan de muur en heuse Spice Girl schoenen. Ik was fan! De schoenen en de Spice Girls ben ik ondertussen ontgroeid. Maar ik ben nog steeds fan, wel kritisch en vluchtig, minder verknocht aan 1 merk of persoon. Hoe gaat dat tegenwoordig, fan zijn?

Een fan is een hartstochtelijke bewonderaar, liefhebber van iets of iemand. Ze gaan er door voor het vuur. Het is een wezenlijk onderdeel van hun leven. We kennen allemaal wel een fan. Een Belieber (Justin Bieber fan) juichend en gillend op de eerste rij bij het concert of een voetbalfanaat, die zelfs een tatoeage van zijn geliefde Ajax op zijn schouder heeft. Dit zijn weliswaar de ‘extreme’ fans, de super fans, de ambassadeurs. Die brengen soms ook een keerzijde met zich mee. Denk aan de acties van voetbalfans, die in geweld en vandalisme eindigen.

Zijn er ook ‘gewone’ fans? Ja natuurlijk, jij en ik. Niet zo openlijk en zichtbaar fan, maar wel degelijk (onbewust) gehecht aan merken, producten of personen. Ik zie mezelf als behoorlijke Apple-fan (er gaat niets boven Apple toch?), al ik sta niet uren in de wachtrij voor de winkel om de nieuwste iPhone te bemachtigen :). Ik ben vooral fan van merken en organisaties, die naar verwachting of het liefst boven verwachting presteren. Die mij als klant verrassen en iets extra’s doen, niet alleen als ik daar om vraag. Zoals een belletje van de bezorger om te checken of iemand thuis is om het pakketje af te leveren. En die mij persoonlijk kennen. Een mail krijgen van een sportevenement met als titel “Leuk dat jij er was!”, terwijl ik er dit jaar niet bij was, is pijnlijk. Een heuse fankiller. Bijna ondenkbaar in deze digitale tijd. Maar het is wel wat wij, de fans, verwachten. En niet alleen ik. Het is een waarneembare trend, dat we boven verwachting geholpen willen worden.

Ja leuk hoor, ‘fans maken’, maar daar hebben wij als vereniging of maatschappelijke organisatie toch geen geld voor? Dat lukt ons nooit! Tuurlijk gaat fans maken niet vanzelf. Je moet er tijd en energie in steken om er een nieuwe gewoonte van te maken. En dan lukt het iedereen, echt iedereen, er succesvol in te zijn. Een echte goede fan is bereid te betalen voor de geboden kwaliteit. Fans delen graag goede ervaringen en spreken mensen er oprecht op aan als iets beter kan. Iedere fan is dan ook een marketingkanaal op zichzelf, die de organisatie helpt om beter te worden. Maar dan moet je er wel mee aan de slag. Zorg voor een warme douche bij de sportvereniging (letterlijk en figuurlijk), luister eens vaker naar je leden (niet alleen tijdens de ledenvergadering) en kom tegemoet aan hun wensen en behoeften (pas je aanbod of lidmaatschap daarop aan).

Toch is het voor veel organisaties en hun medewerkers nog niet vanzelfsprekend fans te maken en te houden. Waar de ene bezorgdienst mijn hart weet te winnen, weet de andere nog steeds niet dat ik doordeweeks werk en zelf geen pakketjes in ontvangst kan nemen. Dat kan en moet beter. Dat gaat natuurlijk niet altijd zonder slag of stoot. Veel mensen zijn als het ware zwevende fans: nieuwsgierig om fan te worden, maar ook snel fan-af als iets mis gaat. De kleinste fouten worden genadeloos bestraft met een slechte review of openbare Facebook post. Maar ik waardeer de ondernemers, die risico durven nemen om dat stapje extra te zetten. En ik heb geleerd niet alleen slechte voorbeelden, maar vooral ook voorbeelden van goede service en klantbenadering te delen met anderen. Als fan ben je ten slotte trots en dat wil je delen. Daar worden we allemaal beter van.

Wil je zelf ook aan de slag om meer fans te krijgen? Volg dan deze fantips en deel jouw ervaringen met ons.

FANTIPS

  • Overtref verwachting, hoe klein ook, doe iets extra’s voor jouw fans
  • Toon interesse in jouw fans en probeer de vraag achter de vraag te achterhalen
  • Wees relevant voor jouw fans en biedt toegevoegde waarde
  • Hou vol en doorbreek gewoontes
  • Wees geloofwaardig en oprecht in jouw aanpak
  • Het is een kwestie van learning by doing
  • Fouten maken mag, fans vergeven je én helpen je verder
  • Blijf gemotiveerd en deel successen met elkaar
  • Fans maken kan altijd en overal

Kun je nog hulp gebruiken of heb je een vraag? Laat het weten via info@spelbepalers.nl dan helpen we je verder!

Leave a Reply