Maak je merk lekker aantrekkelijk

Silicon Valley Looker start up
26
jan

Maak je merk lekker aantrekkelijk

In Silicon Valley kan groei van bedrijven heel hard gaan. Met het juiste netwerk en de juiste investeringen groeien start-ups in razend tempo uit tot een enorme organisatie. Zoals bij Looker bijvoorbeeld.

Wij associëren start-ups misschien met nerds die op een zolderkamer pionieren, maar tijdens onze reis hebben we start-ups ontdekt die een miljoenenorganisatie runnen en meer dan 200 medewerkers hebben. Bij een groei van zo’n omvang is het belangrijk om alle medewerkers mee te nemen in het waarom van je organisatie en waarden van het bedrijf. Dat maakt ze ambassadeur, maar vooral ook fan. Looker is opgericht in 2011 en groeit sindsdien hard. Looker richt zich volledig op Business Intelligence software en Big Data Analytics en maakt data inzichtelijk voor bedrijven en analisten. Wij spraken met Megan Harvey, die in 2016 binnenkwam als 200e medewerker. Inmiddels zit Looker op 400 medewerkers. Looker werkt met zeven values (waarden), waaronder Looker is my title en Kitchen Table.

Looker is my title staat voor alle niveaus, functies en taken binnen Looker. Iedereen heeft als titel Looker en is dus niet manager of directeur. Het creëert een cultuur waarin mensen samen voor een resultaat gaan en inspringen daar waar nodig, al hoort dat niet direct tot hun functie. Iedere medewerker krijgt een soort ‘nickname’, die past bij je profiel. Bijvoorbeeld VogueLooker omdat je bezig bent met je uiterlijk of SportyLooker omdat je heel sportief bent.

De Kitchen Table is de basis van het bedrijf. De keukentafel stond namelijk centraal bij het ontstaan van Looker. Er is afgesproken dat ieder Looker kantoor een keukentafel moet hebben. Dé plek waaraan iedereen welkom is om met elkaar te brainstormen en vragen te stellen die normaal niet worden gesteld. Het kan dus zo zijn dat je als callcenter medewerker de CEO treft aan de keukentafel!

Eigenlijk zijn de waarden niet bijster vernieuwend, maar er is wel over nagedacht. Het zijn geen loze woorden, maar waarden die tot in detail door vertaald worden. Dit maakt dat mensen zich erin herkennen en er naar gaan handelen. Nieuwe medewerkers worden ook meegenomen in deze waarden en voelen zich snel thuis bij de club.

Vertaald naar verenigingen, waar wij veel mee te maken hebben, is hier natuurlijk een wereld te winnen. Verenigingen hebben het altijd over het wat en hoe. Ik zie maar zelden verenigingen die duidelijk zijn over hun Why en dit vertalen naar organisatiewaarden. Wat vinden wij belangrijk? Hoe gaan we met elkaar om? In een vereniging waar mensen zich op een of andere manier verbonden voelen met elkaar en een clubgevoel erg belangrijk is, hoort dit wel thuis! Dus beste vereniging: zorg voor een keukentafel en start hierover het gesprek samen met je leden. Je zult versteld staan van de inzichten!

Waarden en cultuur zijn ook heel belangrijk bij LinkedIn. Dat het voor zo’n grote reus ook een uitdaging is, licht ik in mijn volgende blog toe.

 

Leave a Reply