Gezocht: fans voor verenigingen

Banner vacature trainee Spelbepalers
31
mei

Gezocht: fans voor verenigingen

De vereniging is een krachtige speler in onze maatschappij. Maar de aantallen fans van verenigingen lijken terug te lopen. De verenigingen staan voor veel uitdagingen, maar gelukkig zijn er ook kansen. Om die kansen te benutten, kunnen verenigingen wat hulp gebruiken.

Vorig jaar sprak mijn collega Roy Simons al over de houdbaarheid van de traditionele sportvereniging in Nederland. De oproep aan verenigingen was om te vernieuwen om toekomstbestendig te zijn. De druk op verenigingen neemt nu, een jaar later, nog steeds toe. Het vinden en binden van leden en vrijwilligers is bij veel verenigingen een groot knelpunt. Niet gek als je ziet dat er minder kinderen worden geboren en het aantal inwoners afneemt. Maar er speelt meer.

Anno nu willen mensen zich niet meer op een traditionele manier binden aan een vereniging. We worden individueler, zijn niet of minder gebonden aan religie of politiek en gaan minder snel trouwen. We willen keuzevrijheid, flexibiliteit en aanbod op maat. Dat bieden veel verenigingen niet. Met een ‘one-size-fits-all benadering’ gaan de verenigingen het niet meer redden.

En dat terwijl we als sportverenigingen in Nederland een enorm potentieel aan fans hebben. De sportverenigingen hebben een behoorlijk marktaandeel in Nederland. Ongeveer drie op de tien Nederlanders zijn lid van een sportvereniging. We moet echter groter durven denken. Nederlanders sporten en bewegen steeds meer. Ongeveer 10.000.000 Nederlanders doen wekelijks of vaker aan sport. Dit gebeurt alleen vaak niet bij de sportvereniging. Ook de maatschappelijke vraag naar sport en bewegen als middel neemt toe.

Maar kunnen we al deze sporters én niet-sporters aan een vereniging binden? Ja, natuurlijk. Het is niet makkelijk, maar wel noodzakelijk. Door anders te durven denken en te vernieuwen. Neem geen genoegen met ‘zo hebben we het altijd gedaan’. Hier red je het als vereniging niet mee. Maar hoe dan wel?

1. Betrek en geef ruimte

Je moet relevant zijn om (potentiële) leden te binden en te boeien. Dit doe je niet met een algemene ledenvergadering. Haal de doelgroep niet naar jou, maar ga naar de doelgroep toe. Maak ze zelf verantwoordelijk en betrokken. Dit vraagt om nieuwe vormen van bestuur en organisatie. Durf het traditionele aanbod los te laten en geef nieuwe initiatieven een kans. Zelfs het aantrekken van jonge leden is namelijk niet meer zo vanzelfsprekend. Verenigingen concurreren tegenwoordig met Fortnite en FIFA. Je kunt dit negeren of omarmen.

2. Denk lokaal en begin klein

Door de mobiele telefoon, internet en andere technologieën ligt de hele wereld aan onze voeten, bestellen we producten uit China en hebben we vrienden in Colombia. Een tegenbeweging is dat we juist behoefte hebben aan het kleine en lokale. We eten graag lokaal geproduceerd voedsel van een boer uit het dorp. Ook de dorpsquiz is een groot succes. De lokale sportvereniging is een sterk merk. Sommige verenigingen maken hier al gebruik van door een ‘fotospaarboek’ voor leden of het organiseren van een evenement voor het hele dorp.

3. Van leden naar fans

Wat is het verschil tussen een lid en een fan? Een fan houdt van persoonlijk contact, beveelt je aan bij anderen, is trouw en denkt met je mee. Ze willen betalen voor kwaliteit, maar willen daar wel iets (extra’s) voor terug. Dat kan heel simpel zijn; een diploma voor jonge kinderen, een persoonlijke verjaardagskaart of een welkomstgesprek bij een nieuw lid. Ook niet-leden kunnen we hiermee boeien en binden aan de vereniging. Denk aan ouders, opa’s en oma’s. Ook zij kunnen fan van de vereniging worden en hun steentje bijdragen aan de vereniging als vrijwilliger of supporter.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je weten hoe verenigingen te helpen vernieuwen en bij het binden van meer fans? Kom dan naar onze workshop Help verenigingen aan meer fans.

Leave a Reply