Vertel jouw verhaal

shutterstock - workshop communiceren
28
mrt

Vertel jouw verhaal

Het gevoel dat ik vlieg. Steeds sneller. De straten trekken als een waas aan me voorbij. Ik kan de hele wereld aan, niets of niemand houdt mij tegen. Nog maar een klein stukje. Yes, wanneer mag ik weer! Dit was mijn eerste keer en wat voor een.

Wat een eerste keer, die eerste hardloopwedstrijd. In mijn beleving de beste van alle eerste keren in mijn leven. Elke keer als ik mijn verhaal vertel, beleef ik het moment opnieuw, de adrenaline bijna voelbaar. Met trots en passie vertel ik het aan iedereen die het horen wil. En wat een positieve reacties. Een heel herkenbaar verhaal, zo blijkt. Een van de elementen van een goed verhaal. Een knap staaltje storytelling. Dat kun jij toch zeker ook?

Storytelling is simpelweg het vertellen van verhalen. Het lijkt de trend van veel organisaties, maar is helemaal niet nieuw. Aristoteles benutte 3000 jaar geleden de kracht van een goed verhaal al om mensen te overtuigen. Ons brein vindt een verhaal nu eenmaal fijn om naar te luisteren en, niet onbelangrijk, te onthouden. We houden helemaal niet van feiten en cijfers, dat onthouden we gewoonweg niet. Wat kun jij nog navertellen van de geschiedenisles op school. De markante oorlogsverhalen of alle jaartallen van die oorlogen? Juist ja :).

Verhalen zijn perfect om mensen te raken en hen (letterlijk of figuurlijk) in beweging te brengen. Maar dan moet het wel een goed verhaal zijn. Zoals de Disneyverhalen of aloude sprookjes van Grimm; storytelling at its best! Waarom zijn deze verhalen zo goed? Omdat ze een structuur hebben (begin-midden-eind), een logische opbouw. Voeg daar een (lokale) held aan toe, die een obstakel moet overwinnen en een verhaal is geboren. Is het verhaal daarnaast ook authentiek, persoonlijk en daardoor herkenbaar voor velen, dan heb je goud in handen. Mensen horen graag persoonlijke, waargebeurde verhalen, die écht zijn. Een verhaal vol prikkels of humor doet het ook erg goed. Zorg er wel voor dat het bij jou past. Ben je van nature niet zo grappig aangelegd? Forceer dan geen flauwe grappen, die juist het tegenovergestelde effect hebben. Blijf dicht bij jezelf. En weet je het verhaal in de juiste taal te schrijven of vertellen, dan heb je gegarandeerd betrokken lezers of luisteraars.

Steeds meer mensen en organisaties kiezen er voor verhalen te delen. Iedereen doet aan storytelling. Hoe val je nog op tussen al die verhalen? Zorg dat je onderscheidend bent. Wees creatief, uitdagend of wellicht provocerend (wat het beste bij jou past) en trek de aandacht. Zowel qua inhoud als vorm waarin het verhaal gegoten wordt. En test het verhaal eens, bijvoorbeeld bij een verjaardag van familie of vrienden. Vertel jouw verhaal en ontdek of mensen naar je blijven luisteren. Wanneer ik de vraag krijg wat voor werk ik doe, is mijn antwoord “ik ben geluksbrenger!”. Veel prikkelender dan “ik ben beweegcoach”, toch?

Wil je zelf ook aan de slag met jouw verhaal? Volg dan deze storytips en deel jouw ervaringen met ons.

STORYTIPS

  • Zorg voor een persoonlijk verhaal
  • Prikkel met humor, emotie of passie
  • Kies (letterlijk) de juiste taal
  • Wees actueel en/of relevant
  • Val op en wees creatief, beeld is essentieel

Kun je nog hulp gebruiken of heb je een vraag? Laat het weten via info@spelbepalers.nl dan helpen we je verder! En wil je het volledige verhaal over mijn ‘eerste keer’ weten? Let me know, dan vertel ik het met veel plezier! 🙂

 

Leave a Reply