Wat is jouw strategie?

19
jan

Wat is jouw strategie?

De bedrijfsstrategie in Silicon Valley is overduidelijk anders dan die in Nederland. Bij ons zijn organisaties vaak gericht op winstgevendheid. Silicon Valley daarentegen barst van de start-ups.

In Silicon Valley heb ik bij de verschillende bedrijfsbezoeken heel duidelijk ervaren dat hun filosofie anders is. Zij denken veel meer vanuit een start-up principe.

Een start-up is gericht op opschalen, investeren, doorontwikkelen en vernieuwen. Het laten groeien van het marktaandeel door continue te investeren. Dit zagen we al bij Hackerone. Zij kiezen altijd voor vernieuwen. Daar waar verbeterd moet worden, hebben de oprichters er voor gekozen dit niet zelf te doen, maar een CEO hiervoor aan te nemen.

Ook ons eigen Philips heeft ondertussen de weg gevonden naar Silicon Valley. Philips is partner van ’s werelds grootste start-up accelerators Plug and Play Tech Center. Plug and Play is één van de eerste investeerders in Google geweest en ook bedrijven als Dropbox en PayPal zijn bij deze accelerator begonnen. Philips is overigens hier maar een kleine speler en is dus slim aan het infiltreren en hunten om de inzichten van Silicon Valley op te pikken en vertalen naar het eigen bedrijf.

Uiteindelijk komt iedere start-up op het punt om te beslissen wat de volgende stap is. Overname door een andere organisatie? Het stabiliseren van de organisatie tot zogenaamde lifestylebusiness? Of verkopen en een nieuwe start-up beginnen? Frame staat op zo’n punt, ook gestart via Plug and Play. Frame heeft een oplossing ontwikkeld waarmee zij elke applicatie (Photoshop, CAD, etc.) in een browser kunnen laten draaien met een goede performance. Frame is inmiddels een aantal investeringsrondes verder. De founder heeft al ervaring bij 6 andere start-ups. Iedere keer weer is het een bijzonder proces om een start-up van de grond te krijgen. Vanaf het begin stoppen ze elke beschikbare dollar in de ontwikkeling van hun product. Geen salaris, geen duur kantoor en al zeker geen zware salesorganisatie. De sales doen ze zelf en slim door samen te werken met grote partijen, zoals Citrix en Microsoft. Daarmee houden ze bovendien alle opties richting de toekomst open. Ik ben heel benieuwd wat de volgende stap is voor dit nieuwe bedrijf!

Als je kijkt naar de strategie van de gemiddelde vereniging dan heeft die totaal geen overeenkomsten met principes van een start-up. Er is weinig durf om te investeren en te vernieuwen, maar ook om samen te werken. Stel je eens voor dat de kleine underdogvereniging in een gemeente gaat samenwerken met de twee grootste verenigingen. Wat een bijzondere mogelijkheden biedt dit!

Je ziet dat start-ups snel kunnen groeien. Het meenemen van alle medewerkers in de visie en cultuur van de organisatie is dan erg belangrijk. Daarover meer in de volgende blog.

Leave a Reply